KØF om ungeindsats: Det starter med folkeskolen

Del artiklen:
Borgmester i Herlev Thomas Gyldal Petersen (S), peger på, at det især er Christiansborg der skal stoppe med at detailstyre både kommuner og skoler, så der er mere frihed til lokalt at lave løsninger for den enkelte unge. Her står han sammen med den ansvarlige minister på området, nemlig børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S). Regeringen har netop meddelt, at de ønsker at alle kommuner bliver frikommuner på børne-, skole-, og ældreområdet.
Borgmester i Herlev Thomas Gyldal Petersen (S), peger på, at det især er Christiansborg der skal stoppe med at detailstyre både kommuner og skoler, så der er mere frihed til lokalt at lave løsninger for den enkelte unge. Her står han sammen med den ansvarlige minister på området, nemlig børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S). Regeringen har netop meddelt, at de ønsker at alle kommuner bliver frikommuner på børne-, skole-, og ældreområdet. - Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix (arkiv)

Stor panelenighed om ungedebat til dagens KØF. Kommunerne skal have mere frihed til at lave ungeindsats i folkeskolen, så flere unge kommer i arbejde og uddannelse efter endt skolegang, lyder det.

Af Christina Yoon, Journalist, christina@nb-medier.dk

20 procent får ikke en uddannelse lige efter folkeskolen. Det skyldes blandt andet, at 14 procent ikke kan opnå en bestået karakter, så de kan komme ind på en ungdoms- eller erhvervsuddannelse. De tal kom frem til årets Kommunaløkonomiske Forum (KØF), som KL afholder i dag torsdag.

“Det store problem er, at de unge i denne her gruppe ikke får et godt nok fagligt afsæt fra folkeskolen,” fortæller Per B. Christiansen, der er medlem af kommissionen for. 2. generationsreformer.

Kommissionen skal sætte fokus på reformer, som skal mindske ulighed og skabe mere beskæftigelse og har blandt andet fokus på den ungegruppe, som hverken er i arbejde eller uddannelse efter folkeskolen.

Men temaet om, hvad man skal gøre for at hjælpe de unge, er også et stort tema på årets KØF. Mellem 2008 og 2019 er denne gruppe nemlig ikke blevet en mindre udfordring. Et panel på fire, der diskuterede problemet på KØF, er alle enige i, at nøgleordet er folkeskolen.

Læs også:
Andelen af unge uden uddannelse og arbejde stiger

Mere praktisk undervisning i folkeskolen

Per B. Christiansen knytter også problemet med de unges manglende erhvervsdeltagelse sammen med kommunernes udfordringer med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft på den længere bane:

Man kan sige sådan lidt populær sagt, at hvis kommunerne vil have mere arbejdskraft, så er det en god begyndelse, at starte med folkeskolen,” siger han. 

“Måske skal man have en mere praksisrettet folkeskole for alle og en særligt praksisorienteret folkeskole. Man kan kigge på, om praktik og fritidsjob kombineret med skole kan være en løsning for nogle af eleverne i udskolingen.”

Det er formanden for lærerforeningen Gordon Ørskov Madsen enig i. 

“Vi har igennem en hel del år gjort folkeskolens undervisning meget mere snæver. Det tager udgangspunkt i boglighed og noget meget teoretisk,” siger han. 

“Vi skal have det bredt ud. Det er noget med at inddrage praksis.”

Han peger især på, at de mere traditionelt set kreative og praktiske fag som musik og sløjd, som nu hedder håndværk og design, er blevet mere teoretiske.. 

“Det får den effekt, at nogle elever får en hverdag, som slet ikke appellerer til dem. Det er der nogen, der ikke trives med. Dem taber vi simpelthen,” siger Gordon Ørskov Madsen.

Borgmester Thomas Gyldal Petersen (S) fra Herlev Kommune, som også er formand for KLs Børne- og Undervisningsudvalg, er kun delvis enig med de to andre i panelet. 

“Per peger på noget af det praksisfaglige. Det er én vej at gå. Der er en lang række af ting, vi skal tage fat på,” mener Thomas Gyldal Petersen. 

“Noget af det vigtigste, vi skal erkende, det er, at hvis det skal løses på den måde, der rammer alle, så skal der være en stor grad af fleksibilitet, for at man ude lokalt på den enkelte skole i den enkelte klasserum at vælge den rigtige løsning for de børn, der er i rummet.” 

Borgmesteren mener derfor, at man skal tale med Christiansborg om, hvor stramt skolen skal styres oppefra. Derudover problematiserer Thomas Gyldal Petersen også mere ideologisk fokusset på praksis, hvis det kun målrettes de unge med udfordringer. Han mener, at hvis der for eksempel skal laves en ordning, hvor nogle unge skal kunne kombinere deres skole med nogle dage i skole og nogle dage på en arbejdsplads, så er det noget alle unge skal tilbydes. 
Flere delmål og flere positive forventninger

Ifølge Per B. Christiansen er der omkring en tredjedel af den gruppe, som ikke ender i arbejde eller uddannelse, ikke en særlig tung gruppe. Grupper med mange eller enkelte udfordringer som psykiske- eller fysiske handicap, eller som på anden måde har det faglig svært og ikke de store muligheder for at få hjælp fra forældre, har nogle mere komplekse forløb. Men der er en tredjedel, som burde være mere lavthængende frugter.

Han peger på, om man måske kunne give dem nogle succesoplevelser med delmål i uddannelsesforløbene.

“Det handler om at få dem til at få en kompetence, men også at forsøge at få nogle til at få en delkompetence for at kunne noget på arbejdsmarkedet,” understreger Per B. Christiansen.

Henriette Christiansen, direktør for Egmont Fonden, peger også på tilgangen til de unge. 

“Jeg mener, at man kan arbejde med det mindset, som de fagprofessionelle møder børnene med. Der er behov for at se muligheder og vise de unge, at man har forventninger til dem.” siger Henriette Christiansen. 

“Vi møder mange børn og unge i denne her målgruppe, som lever i en forventningsfattigdom. De møder voksne, som ikke tror, de kan blive til noget.”

Hun peger på, at hvis børn og unge bliver mødt med en holdning om, at de aldrig bliver til noget. Så bliver det en slags selvopfyldende profeti, hvor de unge efterfølgende lever op til den holdning. 

Det er alle i panelet enige om, at det skal der gøres op med.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB-Økonomi i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her