Kompetenceudvikling sikrer korrekt sagsbehandling

Del artiklen:

Korrekt kommunal sagsbehandling burde være normen, men fejlprocenter på op mod 90 procent inden for visse områder viser, at det desværre ikke altid er tilfældet. Fejl er dyrt for kommunerne og dårligt for borgerne, så der er mange gode grunde til at undgå dem. For en forvaltning i landets største i kommune er systematisk og vedholdende og kompetenceudvikling vejen frem.

”Vores sagsbehandlere får kompetenceudvikling på flere planer. Alle der bliver ansat får den samme onboarding, så der er en fælles forståelse for, hvordan det er at være ansat i en offentlig forvaltning. Desuden er det pålagt alle sagsbehandlere at gennemføre et årligt kursus for at sikre faglig vedligeholdelse og kontinuerligt skærpe viden og kompetencer”.

Det fortæller Hanna Donau, der er chefkonsulent i afdelingen for HR, Strategi og Økonomi samt projektleder for det Digitale Læringscenter i KFF (Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning). Alene i den forvaltning er der 1600 ansatte og heraf er omkring 400 sagsbehandlere. Chefkonsulenten har ansvar for, at alle får kompetenceudvikling. Digital læring er blevet en integreret del heraf.

Vedholdenhed er vejen frem

Da borgerrådgivere stillede krav til styrkelse af sagsbehandlernes kompetencer, gik KFF i gang med at udvikle e-læring i samarbejde med et advokatfirma. Det resulterede i digitale forløb for både nye og erfarne sagsbehandlere, og begge dele har kørt i cirka fire år nu. Baseret på erfaringen herfra fremhæver Hanna Donau det allervigtigste:

”Vedholdenhed! Som kommune kan man have nok så gode kampagner eller forløb, der skal opdatere fagligheden, men viden fordufter ofte, hvis den ikke bliver vedligeholdt. Desuden starter der hele tiden nye sagsbehandlere, der kommer med vidt forskellige baggrunde, og derfor er det også vigtigt at sikre en ensartethed”.

Tidligere lå ansvaret for både opstart af nye medarbejdere og videreuddannelse af de faste hos den enkelte chef, der ofte sendte sagsbehandlerne på jurakursus efter behov. I dag kommer alle sagsbehandlerne i forvaltningen én gang årligt igennem et adaptivt onlinekursus, der tilpasser sig til den enkelte sagsbehandlers viden. Her kommer alle omkring 11 emner inden for forvaltningsloven.

Kurset er bygget op omkring små cases og dialoger, hvor sagsbehandlerne skal tage stilling til, hvad der er korrekt at gøre i situationen. Hvis emnet er partshøring, skal de for eksempel tage stilling til, hvem de skal orientere og spørge i en sag. Svarer de rigtigt, starter næste emne. Svarer de forkert, kommer der et kort e-læringsforløb om partshøring, de skal gennemføre for at komme videre i kurset,” forklarer Hanna Donau.

Fordi alle sagsbehandlere kommer igennem kurset hvert år, bliver en tredjedel af alle spørgsmål og cases udskiftet årligt, så alle bliver opdateret på både deres faglighed og forvaltningsloven. En erfaren sagsbehandler, der kan sin forvaltningslov til fingerspidserne, er typisk igennem det årlige kursus på 20 minutter.

Onboarding sikrer et ensartet fundament

”Ud over den løbende fokus på faglighed hos de erfarne medarbejdere har det også været vigtigt for os, at alle nyansatte har et ensartet fundament og ved, hvad det indebærer at være offentlig ansat i landets største kommune. København er en by med kant, hvor vi gerne vil tiltrække borgere, der ønsker at bo her,” siger chefkonsulenten og uddyber:

”Ud over at lære Københavns Kommunes kernefortælling at kende består sagsbehandlernes onboarding af et forløb om at være offentlig ansat fra A til Z, så alle ved, hvordan de skal tale til borgerne, kender kravene til tavshedspligt samt klagevejledning og alt det andet, der følger med at være offentlig ansat og skulle navigere i en politisk styret organisation”.

Det ens fundament, som alle sagsbehandlerne får, gør også, at deres baggrund er mindre væsentlig. Blandt sagsbehandlere er der nemlig alt fra jurister til kontoruddannede, praktikere mv., hvilket ikke er væsentlig for borgerne. Det vigtigste for dem er, at de møder en ensartet og professionel sagsbehandling, hver gang de er i kontakt med kommunen, fastslår Hanna Donau:

”Når sagsbehandlerne kan forvalte korrekt, sker der færre fejl. Det er en fordel, for fejl koster, så det er et fokus i alle vores forvaltninger. Endnu vigtigere er det, at korrekt sagsbehandling, skaber tillid hos borgerne, og det vinder vi alle ved”.

Årligt kursus skaber mere korrekt sagsbehandling

Onlinekurset, sagsbehandlere fra Københavns Kommune årligt er igennem, er udarbejdet af Horten Advokatpartnerselskab og Karnov Group Denmark A/S. Kurset hedder Forvaltningsretlig sagsbehandling og er ét af en række onlinekurser skabt til kommunalansatte uden juridisk baggrund.

Kurserne i onlineuniverset klæder brugerne på til at følge regler og lovgivning gældende for ansatte i den offentlige sektor og hæver generelt niveauet for juridisk indsigt blandt kommunens ansatte.

Onlinekurser fra Karnov og Horten

Karnov har over 150 års erfaring med at videreformidle juridisk indsigt, mens Horten i mange år har været ledende blandt danske advokatfirmaer inden for den offentlige sektor. Til sammen skaber det et stærkt team for juridisk kompetenceudvikling blandt sagsbehandlere mv. i kommunerne. 

null


Kontakt Karnovs kommuneansvarlige rådgiver, Morten Boland, på mail eller tlf. 23 98 14 17, og få et samlet og uforpligtende tilbud på onlinekurser skræddersyet til netop din kommune. Læs mere om onlinekurserne