Påstand om svindel var falsk melodi – rapport afslører fejl og inkompetence

Del artiklen:
Ny rapport viser, at der ikke var tale om regnskabssvigt i Københavns Kommune, men at der i stedet var tale om inkompetent ledelse i sagen om fiktive anlægsprojekter.
Ny rapport viser, at der ikke var tale om regnskabssvigt i Københavns Kommune, men at der i stedet var tale om inkompetent ledelse i sagen om fiktive anlægsprojekter. - Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Forklaring på budgetoverskridelse skjulte, at der var fejl og svigt på alle de øverste ledelseslag i Københavns Teknik- og Miljøforvaltning, viser ny rapport. Borgmester viger uden om at forholde sig til personalemæssige konsekvenser.

Af Arne Ullum, [email protected]

Politikerne i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune fik i efteråret en grundlæggende forkert forklaring på, hvorfor Teknik- og Miljøforvaltningen ikke havde opdaget en budgetoverskridelse på 48 millioner kroner. Det viser en rapport fra kommunens interne revision.

Direktionen for Teknik- og Miljøforvaltningen fortalte dengang politikerne, at en afdeling under forvaltningen havde skjult store budgetoverskridelser ved at flytte driftsudgifter over på fiktive budgetter for tre anlægsprojekter i 2028 og 2029. 

Den forklaring betød, at skandalen kunne isoleres i Mobilitet, Klimatilpasning og Byvedligehold (MKB), som ifølge den første forklaring muligvis havde begået besvigelser for at skjule budgetoverskridelser.

“Alle alarmklokker ringer, når der findes fiktive konti uden dækning for millionunderskud,” sagde teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL), i en pressemeddelelse.

Læs også:
Skjulte millionudgifter i fiktive anlægsbudgetter for 2028 og 2029

Den nye rapport viser ingen regnskabssvindel, men derimod svigt i alle de tre øverste ledelseslag i Teknik- og Miljøforvaltningen. Det er særligt bemærkelsesværdigt, at direktionens stab ifølge rapporten kendte til overskridelsen allerede før 2019, og dermed angiveligt må have vidst, at direktionens forklaring og besvigelser med fiktive konti var en falsk melodi.

Med rapporten fra Intern Revision har sagen dermed udviklet sig fra en potentiel sag om regnskabssvindel i en enkelt afdeling til en sag om ledelsessvigt og manglende kompetencer i hele Teknik- og Miljøforvaltningen.

Ifølge professor i økonomistyring Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet, så er svigtet i MKB’s håndtering af budgetoverskridelsen “en syv-otte stykker på en en skala fra 1 til 10”.

“Det jeg jo trods alt hæfter mig ved, det er at man ikke har regnskabsmanipuleret og man ikke som sådan bevidst har overforbrugt . Men det er værre end en femmer, for man har været dårlig til lige præcis den her del af sin ledelsesopgave, som handler om at holde sit budget, og at sætte sig ind i de detaljer, der er nødvendige for at holde sit budget. Det har den her ledelse ikke gjort. Og så synes jeg jo det er meget forsømmeligt, at de ikke har orienteret opad i systemet på rette tidspunkt.”

Alle tre ledelseslag i forvaltningen har svigtet

Rapporten fra Intern Revision kortlægger, hvordan alle de tre øverste ledelseslag i forvaltningen har svigtet, og dermed bærer et medansvar for fadæsen.

Direktionens ledelsestilsyn har været mangelfuld på trods af, at netop styringen af anlægsprojekterne allerede i 2019 blev identificeret som et af 13 risikoområder.

“Forvaltningen har identificeret anlægsområdet som et risikoområde, men har siden 2016 prioriteret andre områder. Det er ledelsens ansvar at sikre et velfungerende ledelses- og kontrolsystem, og at der på de enkelte aktivitetsområder er beskrevet og implementeret interne kontroller, som reducerer risikoen for væsentlige fejl og mangler i kommunens administration til et acceptabelt niveau,” hedder det i rapporten.

Rapporten konkluderer dog meget klart, at direktionen ikke har været vidende om budgetoverskridelserne før november 2020.

Teknik- og Miljøforvaltningens Stab burde ifølge rapporten også have kendt til overskridelserne, allerede da nogle takster for intern byggestyring blev fastlagt for 2019.

“TMF Stab bør have været bekendt med de oparbejdede underskud i aflønningsmodellen, ikke mindst fordi der i taksten for 2020 er indregnet en tredjedel af det oparbejdede underskud,” hedder det.

Vicedirektøren i MBK får en meget markant kritik i rapporten.

“De budgetansvarlige i MKB har i hele perioden været bekendt med de økonomiske udfordringer, men har ikke reageret herpå eller informeret direktionen herom.”

Rapporten tegner et billede af en ledelse, som ganske enkelt ikke har sikret den fornødne styring af økonomien.

“Ledelsen i MKB har ikke sikret design og implementering af forretningsgange på området, der understøtter et velfungerende ledelses- og kontrolsystem vedrørende aflønningsmodellen.”

Borgmester vil se fremad – men tavs om personalemæssige konsekvenser

Den ansvarlige borgmester Ninna Hedager Olesen (EL) undlader i en pressemeddelse at forholde sig til, hvorfor hun og udvalget fik en falsk melodi om budgetoverskridelserne i efteråret, og vælger istedet at fokusere på rapportens anerkendelse af den nye direktions arbejde på området.

“Sagen er kommet frem i lyset som konsekvens af den nye direktions beslutning om at centralisere og styrke forvaltningens økonomistyring, der netop skal sikre at vi får ryddet op og undgår denne type sager fremover. Med rapporten fra Intern Revision følger en række anbefalinger, som Teknik- og Miljøudvalget nu skal tage stilling til,” siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL). 

Dermed kommer borgmesteren reelt udenom at forholde sig til mulige personalemæssige konsekvenser, som rapporten fra Intern Revision eksplicit ikke forholder sig til.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB-Økonomi i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her