Efter årelang diskussion: Lad markedet opsætte ladestandere

Del artiklen:
Kommissionsformand Anders Eldrup under fremlæggelsen af anbefalinger for flere ladestandere.
Fotograf: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Danmark er ved at udbygge godt ladenetværk, og markedet bør fortsat stå for det ifølge kommission for elbiler.

Af NB-Kommune,

Det er ambitionen, at der skal være flere elbiler på vejene de kommende år, og det kræver en massiv investering i ladestandere, så de kan få strøm.

En kommission for udbredelsen af elbiler foreslår fredag, at det skal være markedet, der står for udrulningen, ligesom det skete med klassiske tankstationer i sin tid.

Det skal sikre konkurrence om arealerne, og at skatteyderne ikke skal stå med regningen.

– Når man er på de lange ture, skal man kunne oplade sin elbil, når strømmen ikke rækker længere.

– Der skal laves et system på vejnettet, så der er mulighed for hurtigt at lynoplade under turen, siger formand for kommissionen Anders Eldrup fredag.

Den første rapport, der blev fremlagt i september, handlede om at få flere biler på vejene. Fredagens rapport handler om at få flere ladestandere.

Rapporten fra 2020 førte til en omlægning af bilafgifterne og en politisk aftale om, at der skal være 775.000 elbiler på vejene. Det har ført til en stor stigning i antallet af bilister, der har købt elbil.

Det har i årevis været en diskussion, om det skulle være staten eller markedskræfterne, der skulle stå for opsætning af ladestandere.

Opsætningen af standere kræver store investeringer, men ventes at være en god forretning for markedsaktørerne.

Der er dog steder, hvor det ikke vil være attraktivt for markedsoperatørerne at opstille ladestandere. Derfor bør staten yde tilskud de steder.

Vinderen vil blive den operatør, der er villig til at foretage investeringen med mindst mulig offentlig medfinansiering.

Det skal desuden sikres, at forskellige udbydere kan etablere ladestandere på samme rasteplads.

Tre ud af fire har mulighed for at lade en eventuel elbil op hjemme. Derfor bør kommunen bidrage med en hjælpende hånd til den sidste fjerdedel, der for eksempel bor i lejlighed i byerne, lyder anbefalingen.

Kommission anbefaler desuden lav elafgift ved privat opladning af elbil, og at opladning flyttes til de tidspunkter, hvor der er lavt forbrug.

Desuden foreslås en analyse af, at det skal koste penge at køre ind i miljøzonerne i København og på Frederiksberg. Men det ventes ikke at have opbakning fra et politisk flertal.

Eldrup slår fast, at bilister ikke bør kunne parkere foran en ladestander, ligesom man heller ikke kan parkere på en tankstation.

Han taler også for mulighed for opladning på både offentlige og private arbejdspladser, og at priserne på sigt skal være ens, men at det er for tidligt at stille krav om.

Desuden skal det være muligt at lade op ved alle operatører, uanset hvilken man selv har. Ved offentligt udbud bør staten stille krav om, at der kan betales med eksempelvis MobilePay.

Der findes i dag cirka 1800 forskellige ladestandere i Danmark foruden de private.

Dansk Elbil Alliance har ambitioner om at investere i 1000 lynladere, 2000 hurtigladere og 20.000 normale offentligt tilgængelige ladere inden 2025.

Dertil kommer ambitionerne fra elbilfirmaet Tesla og Drivkraft Danmark, der er en brancheorganisation for levering af energi.

/ritzau/

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB-Økonomi i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her