Politikere vil løfte anlægsloft, men ikke alle har penge at bruge

Del artiklen:

Mange kommuner har dårlig likviditet og derfor ingen glæde af et højere anlægsloft. ‘Vi har ikke 30 mio. at sætte byggeri i gang for,’ siger Lollands borgmester.

Af Uffe Gardel, [email protected]

Venstre vil midlertidigt lempe kommunernes anlægsloft på grund af coronakrisen, men det er ikke alle kommuner, som vil få glæde af det.

En række af landets kommuner har nemlig så presset likviditet, at de ikke vil kunne fremrykke byggeopgaver i større omfang. Dermed vil det lokale erhvervsliv heller ikke få nogen glæde af lempelsen.

“Vores likviditet er presset, og vi har ikke 30 millioner, vi kan sætte byggeri i gang for efter påske,” siger Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S).

“Men vi mødes lige efter påske med de lokale repræsentanter for Dansk Industri og Dansk Erhverv for at høre, hvordan deres situation er.”

Lollands borgmester hilser Venstreforslaget velkommen, men siger, at det bliver vanskeligt for kommunen at udnytte det. Lolland er en af i alt 17 kommuner, som i efteråret fik dispensation af Social- og Indenrigsministeriet til at optage lån på grund af lav likviditet, og kommunen er samtidig en af dem i landet, som har den laveste likviditet.

Det er ikke, fordi der mangler påtrængende opgaver.

“Vi har mange skoler fra 1960’erne og 1970’erne, som ikke lever op til dagens krav om ventilation og arbejdsvilkår, men vi har i mange år ikke haft råd til at bygge nyt. Der har ikke været ét år i kommunens historie, hvor vi har været oppe at ramme det gennemsnitlige rammebeløb pr. indbygger,” siger Holger Schou Rasmussen.

Kontakt til erhvervslivet

Situationen er lidt lysere i en anden kommune, som har lav likviditet og står på listen over modtagere af en lånedispensation, nemlig Odsherreds Kommune. Her siger borgmester Thomas Adelskov (S), at man følger situationen tæt; tirsdag bad man det lokale erhvervsliv om en status.

“Vi har taget kontakt til Odsherreds Erhvervsforum for at at få en fornemmelse af, om der er et akut behov for opgaver, og om man står over for at skulle hjemsende folk. Det vil vi gerne vide, inden vi begynder at trække opgaver frem af den lange liste, vi har.”

Odsherred blev i 2008 sat under administration og har siden da valgt at holde sig på sikker afstand af kommunekassens bund, men vil forsøge at lempe sine krav under krisen.

“På grund af vores historiske prøvelser har vi en politik om at have 120 millioner kroner i kassen, men vi har drøftet situationen mellem byrådets partier, og vi er enige om at være parate til at udfordre vores likviditet, hvis der er et behov for det hos vores håndværksvirksomheder.”

Thomas Adelskov peger på ekstra låneadgang som en måde at komme uden om de begrænsninger, hans og andre kommuner har.

“Der er en løbende diskussion med KL, om det kunne være et instrument,” siger han.

Holger Schou Rasmussen afviser heller ikke tanken om lånefinansiering.

“Men vi er i forvejen en af de kommuner, som har størst gæld pr. indbygger. Grundtanken er god, men det, vi mest af alt har brug for, er en udligning, som giver os mere lige vilkår. Sidste år mistede vi 80 millioner på befolkningskriteriet til Frederiksberg og Gentofte; derinde ligger mine penge, så at sige.”

Byggeriet er for lempelser

I Dansk Byggeri siger erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, at forslaget om at hæve anlægsloftet er “overordentlig fornuftig.”

“Det er godt, at nogen så klart bærer problemet ind i forhandlingsrummet,” siger han.

“Og de steder, hvor kommunerne måtte mangle penge, der må man overveje politisk, om man skal støtte dem med en låneordning. Den diskussion må man tage på linje med diskussionen om hjælpepakker.”

Dansk Byggeri er også positiv over for Venstres supplerende forslag om midlertidigt at løfte kravene til, hvornår en opgave skal sendes i udbud.

“Hvis der i den situation, vi står i, er utidige forhindringer for at få projekter hurtigt i gang, så bør man se på, om man kan fjerne dem,” siger han og peger på, at man også burde overveje, om reglerne i tilbudsloven kunne lempes midlertidigt.