Sådan præsenteres kulturen fra en cykel

Del artiklen:
Operacyklen er et mobilt format, som har spillet rundt i Danmark fra 2016-2019 i parker, ved events og i indkøbscentre.
Operacyklen er et mobilt format, som har spillet rundt i Danmark fra 2016-2019 i parker, ved events og i indkøbscentre. - Foto: Trine Heide / CPH Opera Festival

Hvordan præsenteres kultur i et gadeformat, så flest muligt får glæde af f.eks. opera leveret fra en cykel? Det ved Copenhagen Opera Festival, og her er deres erfaringer.

Af Lene Vind, [email protected]

I fire år har pop-up-formatet ’Operacyklen’ bragt forskellige operaforestillinger rundt i hele landet og optrådt for ca. 25.000 tilskuere i 45 forskellige byer og københavnske bydele. Operacyklen er dukket op på både annoncerede og uventede steder, hvor folk færdes i danske byer.  Formålet med Operacyklen har ifølge CPH Opera Festival været at nå ud til med opera til mennesker, som ellers ikke ville komme til at opleve det. Det mål er nået og Operacyklen har spillet for mennesker i alle aldre og med forskellige sociale baggrunde, og ikke kun operakendere. CPH Opera Festival har leveret fem forskellige forestillinger fra 2016 til 2019 med støtte fra Nordea-Fonden, og erfaringerne fra det særlige gadeformat giver de nu videre i en evaluering til inspiration for andre arrangører og til dem, der er nysgerrige på mobile formater. Kend byens tørre pladser I evalueringen af Operacyklens optrædender fremgår det, at når man arbejder med et koncept, der primært foregår udendørs, er man nødt til både at planlægge alternative muligheder, og samtidig bero sig på omstillingsparathed i øjeblikket, hvis der pludselig kommer regn, kraftig vind eller andre uforudsete udfordringer. Derfor er det godt at have et kendskab til byens overdækkede pladser forud for afviklingen. Operacyklen har arbejdet med fire forskellige typer spillesteder: Parker og pladserIndkøbscentre og overdækkede arkaderBiblioteker, museer og offentlige kulturinstitutionerFestivaler og andre events

I rapporten er også citater fra tilskuerne og kommentarer fra de medvirkende, som selv blev sat i en ganske ny situation ved at være så tæt på publikum og oftest optræde under åben himmel. Rapporten er spækket med fotos fra forestillingerne og den kan findes her.

Konklusionen på ’Operacyklen’ er, at publikums reaktioner helt overvejende har været positive; de har været overraskede og sat stor pris på den musikalske oplevelse, de har fået midt i deres by i et indkøbscenter, en park eller i et andet byrum, hvor operaen blev udfoldet. 

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB-Økonomi i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her